Ok, men hva er egentlig innholdsmarkedsføring?

Ferdig-logo-RGB-2.png

Hvis du forteller meg en god historie, liker jeg deg bedre. Hvis du rører ved følelsene mine, husker jeg deg bedre. Det er med andre ord ingen grunn til å være gjerrig med historiefortellingen, det kan bli ditt sterkeste kort for å kapre lojale kunder.

Når vi blir eksponert for innhold som gir oss nyttig informasjon om et produkt eller en merkevare, øker både kjøpsintensjon, preferanse og kjennskap. Undersøkelser viser at vår tilknytning til en merkevare øker når vi opplever at de gir oss relevant innhold. Vi liker rett og slett når de vi skal handle hos, forstår oss og våre behov. De merkevarene som tør å kommunisere med utgangspunkt i hva folk har lyst til å lese, høre eller se - trenger ikke sette pris og produktdetaljer øverst i sitt kommunikasjonshierarki.

Merkevarer som evner å røre ved noe i oss, være seg nostalgi, glede, gjenkjennelse og positive følelser, oppleves som mer tilnærmelig enn de som kun formidler pris og tilgjengelighet. Det er vel og bra å forklare hvor mye teltet koster og hvor det kan kjøpes, men for alle de kundene som er usikre på om det blir telt eller hotell på årets familieutflukt, kan det kanskje være relevant å først dele fortellingen om hvordan det føles å sitte foran bålet og se på stjernene - kanskje kombinert med en fiffig guide til hvordan man setter opp teltet uten at det blir dårlig stemning i reisefølget.

Smart, troverdig og oppriktig
Godt innhold gir mottakeren relevant, god og troverdig informasjon. Det handler om å skape en tilknytning og felles historie med kundene dine, og det handler like mye om hvorfor merkevaren din eksisterer som hva du selger. Rapporten "A Guide to Marketing Genius: Content Marketing" fra Demand Metric, viser at 82% av forbrukerne har en mer positiv opplevelse av en merkevare etter å ha lest tilpasset innhold, og hele 60% sier at de blir inspirert til å oppsøke mer informasjon om et produkt etter å ha lest innhold om produktet.

Det overordnede målet er det samme som for mer tradisjonell reklame: Du skal selge mer av produktet ditt. Veien dit er likevel en annen, og innebærer at du skal knytte de viktige båndene til kundene dine som gjør at de vender tilbake. Kjennskap og vennskap er to sider av samme sak.

Ved å være en troverdig formidler av innhold som ikke bare handler om produkt, men som gir mottakeren noe mer, øker også sjansene for å bli oppdaget av et større publikum. Du kan nå potensielle kunder som ellers ikke ville funnet deg i reklamejungelen. Det handler ikke om å tvinge mottakeren til å høre på en salgspitch, men å gi dem informasjon som setter dem i stand til å ta et informert valg. Velger de deg på bakgrunn av denne informasjonen kan du regne med at de er mer positivt innstilt til deg som merkevare, enn om du kun hadde banket inn et reklamebudskap.

Innhold i mange former
Innholdsmarkedsføring kan foregå i mange ulike former og kanaler. Kunnskap, innsikt, informasjon og inspirasjon kan deles gjennom alt fra tekst og artikler, til bilder, video, podcaster eller nyhetsbrev. Et webinar, en quiz eller en tegneserie kan også brukes til å dele relevant innhold med målgruppen din, det samme gjelder sosiale medier. Målet er å snakke med dine kunder og potensielle kunder der de er, på en måte som både matcher din merkevare og kundene dine.

Ikke vær gjerrig på kunnskapen du kan dele med kundene dine. Er du raus med å dele informasjon og inspirasjon, er det større sannsynlighet for at de legger igjen sine hardt opptjente kroner hos deg.

Strategisk innholdsmarkedsføring
Som med alle andre tiltak du gjør for å sikre at flest mulig får vite om produktene dine, og ikke minst kjøper dem, bør ikke innholdet du leverer fra deg overlates til tilfeldighetene. Det bør være en del av en gjennomtenkt strategi, og du bør ha dedikerte ressurser til innholdsproduksjonen. Dette kan være interne ressurser, eller du kan sette ut produksjonen. Det bør prioriteres, og ikke settes bort til en eller annen i firmaet som tilfeldigvis har litt ledig kapasitet den dagen.

Skippertaksmetoder og «rykk og napp»-tilnærming til innholdet bør naturlig nok unngås, hvis du virkelig ønsker å hente ut det potensialet som ligger i innholdsmarkedsføringen. Sørg også for at du har kapasitet til å håndtere og følge opp de kanalene du velger å kommunisere i.


" Én ensom artikkel på nettsiden din gir mest sannsynlig ikke dobbel inntjening og stormende jubel alene, men en vel gjennomtenkt artikkelserie kan være det som sikrer tilfang av de rette kundene. "

«Gratis» synlighet
Det kan være dyrt å nå frem med et budskap, og i mange tilfeller varer ikke effekten av reklame- eller annonsekronene så lenge som du skulle ønske. Når reklamekampanjen er over og støvet har lagt seg, er det ikke sikkert at du sitter igjen med like mange nye, lojale kunder som du hadde håpet på.

Godt innhold vil imidlertid leve videre også etter en eventuell kampanje har blåst forbi. Søkemotoroptimalisert innhold kan gi lang varighet på dine investerte kroner ved å la kundene finne deg når de ser etter konkret informasjon eller inspirasjon. Kundene oppsøker med andre ord deg, og du slipper å jage etter dem med tilbudsavisen din.

Det koster riktignok også penger å få produsert dette gode innholdet, men du kan regne med en lenger levetid på dette kontra en tidsbegrenset kampanje. Og nettopp fordi kunden selv har oppsøkt deg og innholdet ditt, vil budskapet oppfattes som relevant, troverdig og ikke anmassende.

Vil du ha hjelp til å utarbeide en innholdsstrategi, eller trenger du bistand til å produsere selve innholdet?
Ta kontakt med oss for en prat og en kopp kaffe!


Copyright Manus 2019